بهبود حساسیت به انسولین در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 با افزودن acipimox به forxiga

19 ژانویه ی 2015- گزارش یک مطالعه ی کوچک نشان داد افزودن acipimoxبه درمان با داروی forxigaسبب بهبود عملکرد سلولهای بتا و حساسیت به انسولین در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

داروی forxigaیا داپاگلیفلوزین که از ممانعت کننده های SGLT2می باشد از طریق فیلتر کردن مقادیر زیادی گلوکز از خون به کاهش قند خون کمک می کند. این دارو برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود و برای افراد مبتلا به دیابت  نوع 1 مناسب نیست.

Acipimoxیک داروی تنظیم کننده ی چربی است که از تولید تری گلیسریدها درکبد ممانعت می کند، این دارو به کاهش کلسترول بالا کمک می کند. برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2- که درمعرض خطر بیشتری برای سکته  و بیماریهای  قلبی هستند - کنترل کلسترول درمحدوده ی طبیعی بسیار مهم است.

محققان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس افزودن داروی Acipimoxرا به درمان با forxigaبروی 14 مرد مبتلا به دیابت نوع 2 با میانگین سنی 50 سال، متوسط  نمایه ی بدنی  32.7kg/m²ومیانگین  هموگلوبین A1C8.5درصد، آزمایش کردند. تمام شرکت کنندگان تحت درمان با متفورمین یا متفورمین  وسولفونیل اوره  بودند. در شروع تحقیق میزان حساسیت به انسولین و میزان متابولیسم گلوکز در افراد شرکت کننده توسط سیستم a four-hour hyperinsulinemic - euglycemic clampاندازه گیری شد و از همه ی افراد یک آزمایش دو ساعته ی تحمل خوراکی گلوکز75 گرمی یا OGTT گرفته شد.

 به درمان همه افراد شرکت کننده، میزان 10 میلی گرم داروی forxigaدر روز برای مدت سه هفته اضافه گردید سپس در ابتدای هفته ی سوم به این درمان، 250 میلی گرم acipimox، 4 بار در روز افزوده شد. آزمایش OGTTو کلمپ انسولین در انتهای هفته ی دوم و سوم مجدداً تکرار شد.

نتایج نشان داد درمان با  forxigaسبب کاهش چشمگیر غلظت گلوکز پلاسما  پس از دو هفته نسبت به  آغاز آزمایش شده است، اما بر غلظت اسید چرب آزاد  پلاسما در حالت ناشتا(FFA) که با  کاهش ترشح  انسولین در ارتباط  است، تأثیری نداشته است.

پس از آغاز درمان با  acipimox، غلظت گلوکز ناشتای پلاسما کاهش بیشتری یافت درحالیکه  ازغلظت  اسید چرب آزاد  پلاسما در حالت  ناشتا نیز کاسته شده بود.

دفع گلوکز درهفته ی دوم در مقایسه  با آغاز تحقیق افزایش یافته بود اما این مقداردفع گلوکز با افزودن داروی acipimoxبیشتر نشد.

محققان نتیجه گیری نمودند که کاهش غلظت گلوکز پلاسما با مصرف داروی dapagliflozinموجب بهبود حساسیت به انسولین وعملکرد سلولهای بتا می شود، درحالیکه کاهش غلظت FFAبا افزودن acipimoxبه درمان با dapagliflozinسبب بهبود عملکرد سلولهای بتا، بدون تأثیر چشمگیر بر حساسیت به انسولین می شود.

 آنها می گویند: با کمال تعجب افزودن داروی acipimoxبه درمان dapagliflozinبرای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، سبب بهبود بیشتر حساسیت به انسولین نمی شود، زیرا امکان دارد غلظت متابولیتهای سمی چربیها درون سلولهای ماهیچه ای توسط درمان با داروی dapagliflozinپایین آمده باشد و به همین  دلیل افزودن acipimoxبه درمان با داپاگلیفلوزین سبب افزایش بیشتر دفع گلوکز به دلیل تحریک با انسولین نمی شود.

این مطالعه  درمجله ی The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolismمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/adding-acipimox-to-forxiga-treatment-improves-insulin-sensitivity-in-type-2-diabetic-men,-study-finds-98666273.html